Vi använder cookies för att förbättra vår webbplats och din upplevelse. Genom att fortsätta att bläddra på vår webbplats accepterar du vår cookiepolicy.

SMARTA TJÄNSTER FÖR GLASSFÖRSÄLJARE ÖVER HELA VÄRLDEN

Carpigiani är marknadsledare med sina maskiner för gourmetglass, även kallad gelato. Det italienbaserade företaget tillverkar över 10 000 glassmaskiner per år, varav merparten (86 procent) exporteras ut i världen. Kunderna är allt från små glasskiosker till stora globala snabbmatskedjor.

Maskinerna används mycket och hygienkraven är höga. Detta innebär att det krävs regelbundet underhåll vilket oundvikligen leder till enstaka driftstopp. För att optimera produktionen har Carpigiani utvecklat Teorema, ett uppkopplat servicesystem som hjälper kunderna att skydda sina investeringar genom att anpassa underhållet efter den faktiska användningen. Tjänsten har funnits sedan 2014 och erbjuds som en komplett garantiservice under namnet Teorema4U.

Global kapacitet, flexibilitet och pris – de viktigaste ingredienserna

När Teorema lanserades 2007 skedde det först i Italien och Tyskland. Carpigiani valde då en lokal leverantör för det begränsade antalet SIM-kort som behövdes för att koppla upp glassmaskinerna. Allt eftersom tjänsten expanderade till nya marknader insåg företaget att de behövde en global leverantör av uppkoppling. Carpigiani utvärderade ett antal leverantörer och de tre viktigaste faktorerna var: global kapacitet, flexibilitet och pris

Giovanni-portrait-cropped-light

Telenor Connexion hamnade i topp i alla tre kategorier. Telenor kunde på ett smidigt sätt hjälpa oss att göra lösningen global till ett konkurrenskraftigt pris. Den kanske viktigaste faktorn var företagets flexibilitet när det gäller antalet SIM-kort. Även om vi var en ganska liten kund till en början, var Telenor Connexion mycket professionella och gav oss samma service som andra större kunder.

Giovanni Virgilli, ‎IoT Solutions Manager på Carpigiani

Telenor Connexion har levererat sin uppkopplade lösning till Carpigiani sedan 2010 och nyligen förlängdes avtalet. Genom att samarbeta med Telenor Connexion får Carpigiani en global support för sina smarta, uppkopplade tjänster.

Telenor Connexions globala IoT-lösning är kopplad till över 400 mobilnät i världen och använder ett globalt SIM-kort. Detta gör det möjligt för oss att standardisera vår produktion. Nu har vi en enhet som passar alla maskiner oavsett var i världen maskinen kommer att säljas eller användas. Uppkopplade tjänster blir en allt viktigare del av vår produkt och vi investerar mycket inom detta område, därför måste vi ha en global leverantör.

Giovanni Virgilli, ‎IoT Solutions Manager på Carpigiani

Vad är receptet bakom Carpigianis framgångar?

Person-working-with-ice-cream-cropped

Genom att använda Teoremas smarta teknik och innovativa tjänster blir varje maskin effektivare. Informationen som genereras används för att kontrollera utrustningens skick och för att ge kunden ett stort utbud av servicealternativ, inklusive förebyggande underhåll och tjänster som ger lägre kostnader:

  • Optimerat underhåll förhindrar driftstopp
    Genom att kontrollera maskinens livslängd med hjälp av data över faktisk användning, inte maskinens ålder, minskar risken för driftstopp. Systemet ser till att viktiga delar byts ut när en viss mängd glass har producerats.
  • Glassen är helt säker
    Teorema har kontroll på användarens arbetsflöde och städdagar. Systemet anger vilken mix som ska användas beroende på hur städrutinerna ser ut. Det gör att användaren sparar diskmedel och undviker att tvätta maskinen på grund av ofullständig pastörisering.
  • Inget spill – högre vinst
    Systemet hjälper till att effektivisera rengöring och påfyllning eftersom det finns information om faktisk förbrukning och produktionsvolym. Detta leder till mindre spill och lägre kostnader.
  • Minskad förbrukning ger bättre miljö
    Teorema har en tjänst som heter Energy Plus och den ger information om användarnas produktionsbehov och hur de kan spara energi. Tjänsten rekommenderar den mest effektiva användningen av maskinen baserat på verksamhetens behov.

Idag är mer än 8 000 Carpigiani-maskiner (300 olika modeller) uppkopplade till Teorema och ytterligare 4 000 glassmaskiner kommer att kopplas till systemet under de närmaste två åren. Carpigiani arbetar för närvarande med Telenor Connexion för att ta fram en lista över marknader där de uppkopplade glassmaskinerna kan användas. En av de viktigaste marknaderna för Carpigianis framtida expansion är Asien.

Tekniken i fokus

Eva-Lotta_Lundquist_9812

Arbetet med Carpigiani är ett bra exempel på hur ett företag i en traditionell bransch använder ny teknik för att leda utvecklingen och stärka sin marknadsledande position. Vi är mycket stolta över att samarbeta med Carpigiani i takt med att de fortsätter att utveckla sina innovativa och smarta IoT-tjänster på global nivå. Eva-Lotta Lundquist, Key Account Manager på Telenor Connexion.

Innovation stärker Carpigianis position som teknikledande. En stor del av företagets vinst återinvesteras i forskning, design, premiumkomponenter och säkerhetsutrustning. Carpigianis avdelningschefer och ingenjörer kontrollerar ständigt utrustningens prestanda och ger viktig feedback för att företaget ska kunna utveckla ännu effektivare produkter.

did-u-know-SE

400 networks

Telenor Connexions IoT-lösning är kopplad till över 400 mobilnät över hela världen.

Carpigiani är ett globalt företag med kunder i 94 olika länder runt om i världen.


Läs mer

Om Carpigiani

Carpigiani grundades 1946 och blev snabbt marknadsledande med sina maskiner för gourmet gelato. Allt eftersom den italienska glassen började älskas av hela världen under 1960- och 1970-talet, expanderade företaget sin verksamhet. Sedan 1989 är Carpigiani en del av Milanobaserade Ali Group som är en av de största globala tillverkarna av livsmedelsutrustning.

Carpigianis webbplats Ali Groups webbplats

Gelato Universitetet

Carpgiani University

Carpigiani Gelato University är världens första universitet som fokuserar på glass. Varje år utbildas över 6 000 personer runt om i världen av toppkockar för att kunna bli framgångsrika inom gelatobranschen.

Gelato University

IoT: Den viktigaste ingrediensen för nästa generations mat- & dryckesföretag

Enligt Tata Consulting Services räknar tillverkningsföretag, inklusive mat- och dryckestillverkare, att IoT bidrar till att intäkterna ökar med i genomsnitt 27,1 procent fram till år 2018.

Tata Consulting Services IoT

Nästa kundcase

Telenor Connexion ingår i Telenor Group, en av världens största mobiloperatörer.