​​Vinnaren i Nordic IoT Challenge 2015 utsedd

Första pris gick till FarmDrones, en uppkopplad lösning som hjälper jordbrukare att öka produktiviteten och avkastningen på sina grödor. Priset består av € 25 000 och sex månaders handledning och mentorskap från Telenor Advisory Team.

Telenor Connexion utsåg idag vinnaren av 2015 års Nordic IoT Challenge, ett initiativ för att uppmärksamma innovation och framsteg inom området Internet of Things (sakernas internet).

Förstapriset gick till FarmDrones, en uppkopplad lösning som hjälper jordbrukare att öka produktiviteten och avkastningen på sina grödor. Priset inkluderar € 25 000 och sex månaders handledning och mentorskap från Telenor Advisory Team.

Konceptet, som har utvecklats av innovatörerna Therese von Hackwitz, Andreas Karlsson och Krum Vlakov i Göteborg, fokuserar på att hjälpa jordbrukare att maximera produktivitet och avkastning genom ökad optimering av mark, riktad dataanalys samt stödjande mjukvara.

– Med en ständigt växande befolkning är behovet avförbättrad produktivitet och hållbarhet inom jordbruket och livsmedelsproduktionen ett faktum. FarmDrones använder på ett smart sätt ny, uppkopplad teknik och avancerad dataanalys för att optimera framtidens jordbruk. Lösningen är inte bara innovativ utan tar sig också an en av världens mest kritiska utmaningar, säger Per Simonsen, Senior VP, Internet of Things på Telenor.

Tillkännagivandet gjordes vid Digital Winners-konferensen i Oslo, Norge. FarmDrones, liksom finalisterna Minalyze och hidn tempo, gav en kort pitchpresentation till framstående personer inom Internet of Things (IoT), varefter Nordic IoT Challenge-juryn tilldelade FarmDrones första priset. Minalyze kom på andra plats medan hidn tempo tog tredje plats.

Nordic IoT Challenge 2015 har mottagit innovativa och omvälvande bidrag från samtliga nordiska länder under augusti och september. Bidragen innefattar koncept och produkter inom så skilda områden som smarta städer, bärbar teknik (wearables), medicinska enheter och industrisektorn.

Mer information om Nordic IoT Challenge 2015 här!