Vi använder cookies för att förbättra vår webbplats och din upplevelse. Genom att fortsätta att bläddra på vår webbplats accepterar du vår cookiepolicy.

Telenor Connexion sponsrar Sveriges första IoT-pod

Idag lanserar Ny Teknik IoT-podden, en podcast med fokus på sakernas Internet, Internet of Things. Civilingenjören och debattören Paulina Modlitba Söderlund leder podden. Telenor Connexion och Rejlers är sponsorer.

Internet of Things, IoT, är ett högaktuellt ämne. Men alla vet inte vad vilka möjligheter och värden som skapas. Varför ska jag satsa på att koppla upp hela min verksamhet om jag inte förstår nyttan? Och vilka är riskerna och fallgroparna?

– Det finns en stor kunskapstörst kring IoT. Därför startar vi på Ny Teknik nu IoT-podden, säger Fredrik Karlsson, redaktör på Ny Teknik och bisittare i podden.

Ökat intresse

Programledare för IoT-podden är Paulina Modlitba Söderlund. Paulina är civilingenjör och före detta robotforskare. Hon har på regeringens uppdrag suttit i Digitaliseringskommissionens expertråd och är en viktig debattör och influencer när det gäller digital kommunikation och jämställdhetsfrågor.

– IoT har varit ett buzzword som är abstrakt och svårt att förstå. Nu har allt fler börjar intressera sig för hur det kommer att påverka vår vardag, vårt samhälle och vårt sätt att göra affärer.

– Det är jättebra att Ny Tekniks redaktion gör en poddcast som grundar sig i ett nyfiket och gediget journalistiskt arbete. Mer kunskap behövs, säger Paulina Modlitba Söderlund.

Delar erfarenheter

Telenor Connexion som sponsrar IoT-podden har arbetat med Internet of Things i snart 20 år. Företagets vd, Mats Lundquist, menar att IoT kan bidra till att lösa vår tids stora utmaningar så som urbanisering, västvärldens åldrande befolkning och klimatfrågan. Och att IoT dessutom är en fråga för en effektivare industri.

– En av anledningarna till att vi valt att engagera oss i IoT-podden är att vi ser att kompetens och kunskapsbrist bromsar digitaliseringen hos många svenska företag. Här har IoT-podden en viktig roll att spela, säger Mats Lundquist, vd Telenor Connexion.

I en undersökning företaget nyligen låtit genomföra bland Ny Tekniks läsare uppgav nästan sex av tio företag att de inte har tillräckligt med information för att genomföra en IoT-satsning.

– Vi har erfarenheter från olika branscher och olika delar av världen som vi vill förmedla både till andra företag och till samhället i stort. För att få full utväxling av Internet of Things krävs samarbete, kompetens och nya affärsmodeller, säger Mats Lundquist, vd Telenor Connexion.

Möjlighet för svensk industri

En utgångspunkt för IoT-podden är regeringens uttalande att svensk industri kan bli bäst i världen på Internet of Things. Det är något som Rejlers AB, IoT-poddens andra sponsor, tagit fasta på:

– Internet of Things möjliggör nya vägar och genvägar för att skapa såväl kunddrivna erbjudanden som smarta elnät, byggnader och produktionsmiljöer. Det är väldigt viktigt att säkerställa och utveckla kompetens och kompetenskrav som kommer med IoT inom till exempel automation och robotik, menar Thomas Rebermark, marknadsdirektör, Reljers AB.

Om IoT-podden
Huvudsida SoundCloud: https://soundcloud.com/user-385001148

Lyssna på IoT-podden avsnitt 1 här: https://soundcloud.com/user-385001148/iot-podden-1

Om IoT Barometern 2017
IoT-barometern 2017 är en undersökning som Brand Arena har genomfört bland tidningen Ny Tekniks läsare på uppdrag av Telenor Connexion.
http://www.telenorconnexion.se/newsroom/kompetensbrist-bromsar-iot-satsningar


Telenor Connexion ingår i Telenor Group, en av världens största mobiloperatörer.