Kundcase

Hitachi: En stabil grund

Hitachi Construction Machinery var ett av de första företagen i världen som kopplade upp sina anläggningsmaskiner. Läs om hur vi hjälpte Hitachi att bli, och förbli, en IoT-innovatör.

Highlights

  • Tillsammans med Telenor Connexion utvecklade och driftsatte Hitachi Construction Machinery (HCM) en fjärrhanteringslösning som kan spåra och övervaka anläggningsmaskiner över hela världen.
  • Den underliggande anslutna lösningen är baserad på en 2G/3G (GSM) SIM i en M2M-modul.
  • Telenor Connexion är den enda kommunikationsleverantören som levererar denna lösning till HCM i över 110 länder.
  • Telenor Connexion ger också teknisk support till HCM. Målet är att minska kostnaderna och se till att HCM kan erbjuda bättre service bättre tjänster för sina kunder.

Bakgrund

Hitachi Construction Machinery (HCM) tillverkar kvalitetsprodukter för gruv- och anläggningsindustrin.
Telenor Connexion och HCM utvecklade och installerade en fjärrhanteringslösning som kan spåra och övervaka anläggningsmaskiner över hela världen.
Lösningen möjliggör nya mervärdestjänster samt utökad support och bättre service-nivåer.

Inom bygg- och anläggningssektorn är det mycket viktigt att maskinerna är igång så mycket som möjligt. För att hantera utrustningen på ett effektivt och lönsamt sätt, använder entreprenörerna uppkopplade maskiner.

Utmaning

HCM behövde en samarbetspartner som hade erfarenhet av uppkopplade lösningar och förmågan att skapa en flexibel affärsmodell med fokus på långsiktiga kundrelationer och stabil uppkoppling. HCM hade viss erfarenhet av uppkopplad asset management, men insåg att de behövde ytterligare teknisk hjälp. HCM ville också ha en samarbetspartner som kunde hantera de unika operativa krav som är förknippade med tunga maskiner och tillhörande tjänster.

Ett annat krav var enkelhet: HCM ville ha en enda leverantör för sina globala uppkopplingar och som kunde hantera SIM-korten och M2M-modulerna genom hela leveranskedjan.

Lösning

Telenor Connexion överträffade HCM:s mycket högt ställda krav på varje punkt! HCM:s uppkopplade utrustning samlar in information om plats och drift.  Informationen används för att undersöka utrustningens skick och för att ge kunderna ett stort utbud av servicealternativ inklusive förebyggande underhåll och kostnadsreduceringar.

Den underliggande uppkopplade lösningen är baserad på en 2G/3G (GSM) SIM i en M2M-modul. Telenor Connexion är den enda kommunikationsleverantören som erbjuder denna lösning till HCM i över 110 länder.  Lösningen utnyttjar ett omfattande roamingnätverk och ger HCM en ”one-stop connectivity shop”.

Telenor Connexion ger också teknisk support till HCM vilket gör att HCM kan sänka sina kostnader och erbjuda bättre tjänster till sina kunder. Våra Service Level Agreements (SLA) gör att HCM kan erbjuda sina kunder en högre servicegaranti och öka säkerheten och det operativa stödet för utrustningen.

Lika viktigt är att Telenor Connexion alltid finns till hands om HCM skulle få tekniska problem.  HCM har tillgång till vårt Service Operations Center dygnet runt och har en dedikerad lokal support.

Resultat

Telenor Connexion ser till att HCM kan erbjuda sina kunder uppkopplade maskiner, vilket innebär nya produkter och nya intäktsströmmar. HCM:s mervärdestjänster omfattar t.ex. olika servicegarantier, unika faktureringslösningar och mer exakta leveranser av tung utrustning.

Information om utrustningen i realtid och bra underhåll kan minimera risken för kostsamma och farliga fel på utrustningen. Uppkopplad utrustning kan också öka säkerheten för byggnadsarbetarna med hjälp av larm och sensor.

Telenor Connexions lösning för HCM är utvecklad så att den kan förändras och anpassas med tiden.  Vartannat år anordnar Telenor Connexion tillsammans med HCM workshops för att förbättra processerna.  Dessa workshops hålls i Sverige eller i Japan.
Under dessa workshops diskuteras hur tekniken ska utvecklas och hur kundservicen ska förbättras.

Telenor Connexion tillförlitliga välskötta lösning gör att vi kan uppfylla våra kunders behov över hela världen genom att ge dem de värdehöjande produkter och tjänster som de förväntar sig av Hitachi Construction Machinery.
– Fujio Matsuda, General Manager på Hitachi Construction Machinery, Global Business System Center, IT Promotion Division.

Hur förberedd är du för IoT?

Är ditt företag redo för IoT och digital transformation?

Vårt IoT Readiness Test kan hjälpa dig att avgöra hur långt din organisation har kommit hittills och vilka steg ni behöver ta för att utveckla och införa framgångsrika IoT-lösningar.