Hur Husqvarna når fler kunder med IoT

Hur går en väletablerad, tre hundra år gammal tillverkare tillväga för att tillämpa prenumerationstjänster och innovativa marknadsföringstekniker för att utöka sin kundbas?

Husqvarna Group har besvarat frågan genom det nya konceptet Husqvarna Battery Box. Denna automatiserade hyrbutik för verktyg lanserades i Sverige i maj 2017 och erbjuder Husqvarnas linje av miljövänliga, batteridrivna professionella trädgårdsredskap. Med Battery Boxs användarbaserade betalningsmodell behöver kunder inte köpa verktygen. Istället kan de enkelt hyra och betala för dem genom en app.

Battery Box gör verktyg tillgängliga för kunder som saknar utrymme hemma för verktyg eller som kan dra sig för att investera i ett visst verktyg. Genom möjligheten att använda verktygen innan ett faktiskt köp kan kunder själva testa produkterna. Dessutom får de en chans att uppleva hur Husqvarnas batteridrivna produkter är minst lika kraftfulla som andra, bensindrivna verktyg.

Whitepaper: Hur Husqvarna når fler kunder med IoT

Motorsågar går in i delningsekonomin med Husqvarna Battery Box.

Ett ekosystem som förenklar innovation

Att förverkliga Husqvarna Battery Box krävde en stark vision och ett öppet samarbete, både inom Husqvarnas organisation och med de partners som deltog i projektet. Med ett ekosystem som hålls ihop av tydligt definierade roller och gemensamma mål togs Battery Box snabbt från koncept till leverans på bara sex månader.

Detta whitepaper från Telenor Connexion beskriver hur Battery Box sätter standarden för nya uppkopplade affärsmodeller och hur Husqvarna bevisar att de verkligen är ”världens äldsta startup”.

Telenor Connexions Managed IoT Cloud fungerar som ”hjärnan” som håller reda på alla interaktioner. I det här fallet använder Battery Box mobilteknik för att kunna leverera tjänsten, men Telenor Connexions IoT-plattform och cloud management-lösning fungerar även med vilken annan uppkopplingsteknik som helst.

The Telenor Managed IoT Cloud Service has been one of the true triggers for executing on our ideas within the Battery Box project, a project that without external force never would have happened as fast, perhaps not even at all.
– Petra Sundström, Director Idea and Innovation Management på Husqvarna

En lång tradition av innovation

Svenska tillverkaren Husqvarna Group har upplevt flera skiften på marknaden under de senaste tre århundradena. Husqvarna grundades 1689 som en tillverkare av gevär och utvecklades till en känd tillverkare av symaskiner, motorcyklar och mycket mer. Idag har Husqvarna en global närvaro som tillverkare och distributör av högkvalitativa utomhusverktyg för både proffs och konsumenter.

Under sin långa historia har Husqvarna kontinuerligt hittat nya sätt att interagera med sina kunder. Husqvarna arbetar nu vidare efter sin tradition av innovation och använder sig av IoT-lösningar för att nå nya kunder och öka kundvärdet samtidigt som de främjar hållbarhet.

IoT i trädgårdsarbetet

För Husqvarna Group är digitaliseringen av stor strategisk betydelse. Genom ökad digitalisering strävar Husqvarna efter att vara en marknadsledande pionjär i utvecklingen av den ”smarta trädgården”.

Husqvarnas första projekt inom uppkoppling och IoT påbörjades för några år sedan, då anslutna produkter började dyka upp på konsumentmarknaden. Då tog ett par framsynta personer på ”världens äldsta startup” tillvara på trenden och föreslog att även Husqvarnas produkter kunde använda sig av IoT.

 

Med lanseringen av appen My Automower under 2013, följt av Automower Connect under 2015, tog Husqvarna sina första steg med IoT genom att erbjuda Software-as-a-Service (SaaS) baserade tjänster för robotgräsklippare. De nya digitala tjänsterna gav kunder möjligheten att styra och interagera med gräsklipparen via en app.

Upptäck mer om våra tjänster inom IoT eller ta kontakt med en av våra IoT-specialister. Vi diskuterar gärna dina idéer och tankar kring uppkopplade produkter.

Husqvarna: Motorsågar går in i delningsekonomin med Husqvarna Battery Box

För att behålla sin konkurrenskraft kan etablerade tillverkare införa abonnemangsbaserade betalningar i kombination med IoT-teknik. Läs mer om hur Husqvarna Group når nya konsumenter med hjälp av Telenor Connexions Managed IoT-lösningar.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få den senaste IoT kunskapen samt information om våra evenemang

Se vårt sekretessmeddelande. Du kan närsomhelst avregistrera dig här.

Videos

Få kontakt med en erfaren lösningsarkitekt

Översätt era affärskrav till tekniska designspecar för maskin- och programvara med hjälp av våra lösningsarkitekter.