Home / Kundcase / Amber: Tacklar Coronaviruset i Karibien

Amber: Tacklar Coronaviruset i Karibien

Ta reda på hur det globala teknikföretaget Amber Group använder IoT och managed connectivity för att möjliggöra en lösning som hjälper den jamaicanska regeringen att tackla COVID-19 och rädda liv.

Highlights

  • Jamaicanska regeringen valde Amber’s Covid19 Pandemic Management Solution som det huvudsakliga sättet att skapa digitala hälsomappar, godkänna inkommande resenärer och genomföra spårning under karantän.
  • Den uppkopplade lösningen hjälper gränskontrollen att bromsa en tillströmning av COVID-19-fall från ankommande passagerare genom en resetillståndsprocess som innebär att resenärer lämnar in en obligatorisk hälsokontroll online.
  • Den uppkopplade lösningen länkar också resenärens ansökningar och information till kontrollanterna på flygplatsen, via en läsplatta för att möjliggöra ytterligare hälsobedömning av passageraren.
  • Det GPS-aktiverade spårningsverktyget kontrollerar om personen befinner sig på dess plats i karantän med hjälp av geo-fencing.
  • Användare av webbplatsen och applikationen får tillgång till realtidsdata om antal och var COVID-19-fall befinner sig, över hela ön, vilket gör det möjligt för högriskgrupper att undvika att träffa smittade personer.
  • Telenor Connexions Managed Connectivity-lösning reducerade tiden till marknad och minskade därmed risk och kostnad.

Bakgrund

Amber Group Limited (AGL), är ett teknikföretag, baserat i Jamaica med verksamhet i mer än 20 länder, inklusive Indien, Afrika, Amerika och Karibien. Med en filosofi om att möjliggöra förbättringar i samhället genom teknik, har Amber nått uppskattning bland många regionala regeringar i Västindien genom att utveckla en innovativ lösning som framgångsrikt bidrar till att ta itu med en av dagens mest akuta utmaningar, COVID-19.

Ambers COVID-19 Pandemic Management Solution är en omfattande, interaktiv webbplats och mobilapplikation (JamCovid19 App) för Android och iOS som kan paras ihop med ett bärbart GPS-tracker-armband. Lösningen gör det möjligt för regeringar att centralt utveckla, hantera och sprida viktig information som rör COVID-19-pandemin. Lösningen innehåller bestämmelser för att effektivt möjliggöra resetillstånd, flygplatskontroll, spårning/ spårningshantering och stödja karantänåtgärder.

Förutom att tillhandahålla den senaste informationen och statistiken i samband med COVID-19, ger lösningen medborgarna möjlighet att själv rapportera sin hälsostatus, boka en tid för testning om de uppvisar symtom på COVID-19, samt begära räddningstjänster såsom polis eller ambulanstjänster.

Den jamaicanska regeringen använder Ambers lösning för en del av landets ankomstprotokoll, vilket kräver att besökare och medborgare laddar ner och använder spårningsappen, i syfte att begränsa spridningen av COVID-19.

Det GPS-aktiverade spårningsverktyget kräver att besökarna laddar upp sin temperatur och en video som visar deras plats som svar på uppmaningar, under hela vistelsen. Dessutom får användarna realtidsdata om antalet och placeringen av COVID-19-fall över hela ön, vilket gör det möjligt för högriskgrupper att stöta på smittade personer.

Utmaning

Karibiska länder har varit tvungna att rida ut många förödande katastrofer i det förflutna, men ingen i det slag som Coronavirus-pandemin. Miljontals liv står på spel och inkomst för alla i regionen, varav många är beroende av turism.

Att upptäcka och isolera COVID-19 fall är en prioritet i att bromsa spridningen av pandemin. Världshälsoorganisationen (WHO) har sagt att, förutom att upptäcka, testa, isolera och behandla varje positivt COVID-19 fall, är det viktigt att alla kontakter spåras för att begränsa spridningen av viruset.

Detta är en extremt arbetsintensiv uppgift som vanligtvis innebär en överväldigande mängd telefonsamtal, intervjuer, efterforskning, pappersarbete etc. Detta blir ännu mer komplicerat på turistmål, såsom Karibien, där grupper av människor från hela världen kommer för rekreation eller för människor som blivit tillbakaskickade från ett annat land.

Innovativ teknik i kombination med mobil konnektivitet och IoT har visat sig vara ett kraftfullt sätt att mer effektivt hantera den komplexa uppgiften att spåra.

Lösning

Ambers COVID-19-lösning ger på ett framgångsrikt sätt en lättanvänd centraliserad källa för all COVID-19-relaterad information och tjänster i Jamaica.

Detta inkluderar en självrapporterings- och monitoreringsportal, senaste data och statistik om COVID-19, direktlänkar till räddningstjänsten, information om COVID-19, och ett kontrollerat återinträdesavsnitt som gör att invånare och besökare kan ansöka om tillstånd för att komma in i landet. Amber Groups Covid-19 Pandemic Management Solution erbjuder följande fördelar:

  • Hälso pre-screening
  • Invandrings- och resetillstånd
  • Flygplats-hälsokontroll
  • Självrapportering av COVID-19-symtom
  • Tidsbokning av COVID-19-tester
  • In-Country Analytics
  • Karantänhantering
  • Bärbar spårningslösning.

Den uppkopplade lösningen hjälper till att lösa utmaningen för gränskontrollen att bromsa risken för inkommande COVID-19 fall från ankommande passagerare genom att kräva att de obligatoriskt lämnar in en ifylld hälsokontroll på nätet som ger regeringen tillgång till passageraruppgifter, deras nuvarande hälsotillstånd och ett uppladdat negativt COVID-19-testcertifikat som sedan genomgår en godkännandeprocess av hälsomyndigheten.

Efter godkännande tillhandahålls ett resetillståndsbevis, obligatoriskt att tillhandahålla flygbolaget för att kunna resa. Utöver det skapas en digital hälsomapp som startar före ankomst och som sedan länkar till ankomst, för klinisk bedömning för symtom och temperatur för beslutsfattande av lågrisk- / högriskfall.

Hälsomyndigheten hjälps ytterligare i effektiviseringen för operativ hantering av efterlevnaden av karantän genom telefonspårning och spårning av bärbar enhet inklusive avskrivning av person, efter karantän i 14 dagar (baserat på en daglig hälsokontroll via video inklusive temperaturuppladdningar). Detta reducerar signifikant den arbetskraft som krävs för att hantera säkerhets- och hälsorisker för landet.

Telenor Connexion tillhandahåller GSM-konnektivitet till Ambers bärbara spårningslösning, som har möjliggjort karantänefterlevnad i hemmet med realtidstemperatur och pulsavläsningar för att monitorera hälsotillståndet hos personer som hamnar i karantän under inkubationstiden för COVID-19.

Med Telenor Connexions Managed Connectivity får Amber tillgång till över 500 mobilnät globalt. Telenor Connexions Global SIM card gör att lösningen kan standardiseras, oavsett var produkten kommer att säljas eller användas. Fördelen för Amber är att de bara behöver en kontaktpunkt för support och monitorering, ett kontrakt, en konsoliderad faktura, en API, en roadmap – för många länder i Västindien där den används och kan komma att användas i framtiden.

Resultat

Amber Groups Covid19 Pandemic Management Solution är en viktig komponent i hanteringen av den globala pandemin som bidrar till att minska spridningen av Covid19 i många länder i Västindien.

Andrew Holness, Jamaicas premiärminister, har vid flera tillfällen lovordat Amber Groups bidrag för hantering av pandemier som regeringen får tillgång till utan kostnad.

Dushyant Savadia, grundare och VD, Amber, säger: “Jag är mycket stolt över mitt team på Amber Group, särskilt den energi och det engagemang som det tog att utforma, bygga och tillgodose Jamaicas regering en end-to-end pandemilösning, allt på bara några veckor. Det fanns inga ritningar och vi var tvungna att säkerställa integritet, robusthet och användbarhet av lösningen, vilket är anledningen till att flera andra regeringar sedan dess har tagit sig an tekniken.

Vi är tacksamma för Telenor’s roll kring tillhandahållandet av sin GSM-telekommunikationslösning som hjälpte till att bibehålla konnektiviteten till de bärbara spårarna som konsekvent använder flera nätverk, vilket säkerställer att ingen förlust av data från wearables sker.
Dushyant SavadiaFounder and CEO, Amber

IoT-lösningar för smarta städer

Om ni erbjuder tjänster för smarta städer har vi marknadens kanske mest beprövade, globala IoT-lösningar.

Managed Connectivity

Managed Connectivity förenklar hanteringen av global IoT-uppkoppling.