Home / Kundcase / Hitachi Construction Machinery: Fleet management på ett enkelt sätt

Hitachi Construction Machinery: Fleet management på ett enkelt sätt

Ta reda på hur Telenor Connexion effektiviserar den globalt fjärrstyrda flottan för Hitachi Construction Machinery (HCM).

Highlights

  • HCMs globala e-tjänst monitorerar prestanda och minimerar downtime för sina 300 000 tunga maskiner i 140 länder.
  • Det innovativa webbaserade systemet ConSite är uppkopplat av Telenor Connexion och gör det möjligt för återförsäljare och byggbolag att hålla koll på sina flottor.
  • Ta reda på hur managed connectivity gör det möjligt för den här tjänsten att automatiskt monitorera HCM:s flotta av uppkopplade maskiner och generera värdefull datadriven insikt, vilket gör vardagen mycket enklare för maskinleverantörer, operatörer och slutanvändare.
  • En effektivare global fjärrstyrning och administration med Hitachi Construction Machinery (HCM) via Telenor Connexions globala managed connectivity.
  • Hur HCM-partnerskapet med Telenor Connexion har kopplat upp den globala flottan av tunga maskiner.

Bakgrund

Hitachi Construction Machinery (HCM), Japans näst största och världens tredje största tillverkare på marknaden, skapar högkvalitativa tunga maskiner för bygg-, gruv- och skogsindustrin.

HCM: s globala e-tjänst monitorerar prestanda och minimerar administrativt driftstopp för dess 300 000 maskiner i 140 länder. Det innovativa webbaserade systemet, uppkopplat av Telenor Connexion, gör det möjligt för återförsäljare och byggbolag att hålla koll på sina flottor.

HCM sökte efter en lösning som på bästa sätt hjälper kunderna att maximera värdet av sina maskiner under hela livslängden. De undersökte också sätt att se till att maskinerna även kunde användas så effektivt som möjligt.

Utmaning

Många av HCM-kunderna arbetade på svåråtkomliga, avlägsna platser, vilket kan göra det svårt att samla in utrustningens operativa information men också veta när det var dags för service. År 2000 hade företaget börjat tillämpa M2M i sina japanska verksamheter och insåg snart hur mycket denna teknik kunde gynna både kunder såväl som sig själva. HCM visste att de behövde hitta en konnektivitetspartner med erfarenhet av kapitalförvaltning, en som kan ha en flexibel affärsmodell som bygger på en långsiktig relation; och en som kan tillhandahålla en tillförlitlig konnektivitetslösning i många olika delar av världen.

Lösning

Med Telenor Connexion skapades ett globalt nätverk av HCM’s utrustning, alla länkade med 2G / 3G (GSM) SIM-kort inbyggda i M2M-moduler i maskinerna, länkade till sensorer. HCM hade också som krav att data från maskinerna skulle samlas in och överföras för analys och åtgärder vid behov. Tjänsten som idag levereras med ConSite kan automatiskt monitorera position, rörelse, timmar, bränsleförbrukning, batteritid och mer därtill, vilket skapar trygghet hos kunder, identifierar problem och belyser driftseffektiviteten.

Resultat

Lösningen var tvungen att ta sig an de specifika procedurerna relaterade till tunga maskiner, och den service som denna utrustning kräver samt minska komplexiteten och samtidigt koppla upp hela försörjningskedjan via de maskinmonterade SIM- och M2M-modulerna.

Idag gör HCM:s globala e-tjänst ConSite det möjligt att samla in information från maskiner och använda den som big data. Informationen som samlas in från data kan sedan kommuniceras snabbt till den lokala operatören såväl som till den lokala HCM-distributören via Global e-Service, så servicepersonal kan larmas så snabbt som möjligt med lämpliga åtgärder så att vidare allvarliga skador kan undvikas.

ConSite och det konstanta informationsflödet från utrustningsnätverket hjälper kunderna att använda och underhålla sina maskiner mer effektivt och i slutändan reducera tid och kostnader. Detta kan vara viktigt på avlägsna platser, där det kan bli mycket kostsamt att skicka ut reservdelar och serviceteam.

Genom att bättre förstå den pågående verksamheten och genom att ha den nödvändiga informationen för att kunna förutsäga den service som behövs kan kunden bättre planera och optimera sin verksamhet oavsett var den håller till någonstans.

 

Telenor Connexion tillförlitliga välskötta lösning gör att vi kan uppfylla våra kunders behov över hela världen genom att ge dem de värdehöjande produkter och tjänster som de förväntar sig av Hitachi Construction Machinery.
– Fujio Matsuda, General Manager på Hitachi Construction Machinery, Global Business System Center, IT Promotion Division.

IoT-lösningar för transport och logistik

Om ni erbjuder tjänster för fleet management, telematik och spårning av fordon eller andra föremål har vi marknadens kanske mest beprövade IoT-lösningar för hela transport- och logistikkedjan. Titta närmare på våra IoT-lösningar för transport- och logistik.

IoT-trender inom logistik och transport

Från positionsspårning till assistanssystem och självkörande bilar – IoT håller på att förvandla hela transportbranschen.