Kundcase

Volvo: På en helt ny väg mot uppkoppling

Uppkopplade bilar förvandlar upplevelsen av mobilitet för de personer som äger och använder Volvos fordon. Utforska hur vi samarbetar med Volvo för att skapa fordon i världsklass.

Highlights

  • Volvo Personvagnars samarbete med Telenor Connexion för att skapa den nu världsberömda tjänsten Volvo On Call (VOC).
  • VOC är en abonnemangstjänst som gör att ägaren står i ständig kontakt med sin Volvo via en app.
  • Appen gör det möjligt att på distans ha kontroll över bilen och styra olika funktioner. VOC är dessutom en integrerad nöd- och vägassistanstjänst.
  • Genom att utrusta bilarna med SIM-kort kan Volvo Personvagnar skapa intäkter både från produkter och tjänster.
    Volvo Personvagnar får till exempel in diagnostikdata från varje bil och kan därefter kontakta bilägaren för att föreslå service och justeringar.
  • VOC är en stor framgång och finns nu i många länder runt om i världen.

Bakgrund

Volvo Personvagnar är kända för innovation och design som  underlättar och förenkla bilägarnas tillvaro.
Telenor Connexion inledde ett samarbete med Volvo Personvagnar för att skapa den uppkopplade tjänsten Volvo On Call (VOC).
VOC är en abonnemangstjänst som gör att ägaren står i ständig kontakt med sin Volvo via en app.

Telenor Connexion ingick ett partnerskap med Volvo Personvagnar för att skapa den uppkopplade tjänsten Volvo On Call.
Det började som en Sverigebaserad produkt som integrerades som en säkerhetsfunktion i Volvos bilar eftersom Volvo redan hade ett gott rykte när det gäller säkerhet.
Bilhandlarna hade dock svårt att övertyga bilägarna om fördelarna med VOC.
Vid den tidpunkten var marknaden inte redo för smarta uppkopplade lösningar.

Utmaning

I samband med att mobiltekniken utvecklades började Volvo Personvagnar utveckla nya spännande sätt att koppla upp ägarna till sina bilar.
Detta ledde till lanseringen av den smarta appen som gjorde att Volvos bilägare kunde sätta på värmen utan att behöva gå ut i kylan.
Att sätta sig i ett uppvärmt bilsäte en kylig vintermorgon var verkligen ett övertygande argument.
Försäljningen sköt i höjden och VOC blev en succé.

Lösning

Appen Volvo On Call möjliggör fjärrstyrning och kontroll av Volvo-bilar tillsammans med en mängd andra fjärrfunktioner. VOC är dessutom en integrerad nöd- och vägassistanstjänst.
VOC gör även att man kan ansluta bilen till internet via mobilt bredband med 3G/4G.
Det gör att bilen är bilen blir ett trådlöst nätverk som alla i bilen kan koppla upp sig mot.

Resultat

Från sin anspråkslösa start är nu VOC tillgängligt i många länder över hela världen och mycket framgångsrikt.

Genom att utrusta bilarna med SIM-kort kan Volvo Personvagnar skapa intäkter både från produkter och tjänster.
En sätt som Volvo gör det på är att samla in diagnosdata från varje bil.
Volvo kan sedan kontakta kunden för att föreslå service och finjusteringar.

Nu finns även funktioner som musikstreaming och WiFi.
VOC kommer också att kunna ge uppdateringar om väder, trafik, och förarsäkerhet i realtid. En förutsättning för att det här ska fungera är naturligtvis uppkopplingen.

Telenor Connexion och Volvo Personvagnar är fast beslutna att tillsammans se till att Volvos bilägare runt om i världen är uppkopplade.
Det innebär en win-win situation för alla och bilägarna kan dra nytta av bästa möjliga service, komfort och säkerhet. De här tjänsterna gör att Volvo Personvagnar har ökat sin försäljning, stärkt sitt varumärke och fått nöjdare kunder.

Hur IoT-beredd är du?

Är ditt företag redo för IoT och digital transformation?

Vårt IoT Readiness Test kan hjälpa dig att avgöra hur långt din organisation har kommit hittills och vilka steg ni behöver ta för att utveckla och införa framgångsrika IoT-lösningar.